Bransjeekspert Yngvar Andreassen hadde tilbake i 2017 en teori om at man ved å digitalisere gjestereisen på restaurant kunne øke omsetningen med 20 %, og redusere kostnadene tilsvarende. Dette var som musikk i ørene på Jørn Bertelsen som oppnådde denne type resultater i et pilotprosjekt på Lekter´n på Aker Brygge våren 2018 – og som har analysert tall i bransjen i over 20 år.

Det er en etablert sannhet at det er irriterende for gjester å vente på å bestille, betale og påkalle oppmerksomheten til kelneren. Dette er derfor noe av det Payrest løser.

Det som ikke like kjent at mange restauranter sliter med et høyt kostnadsnivå, og noe av grunnen til dette er at personalet bruker opptil 30% av arbeidstiden sin på å betjene systemer.

Vi løser derfor dette også gjennom å la deg som gjest gjøre den delen av jobben uten at det koster deg noe.

Payrest skal levere fremtidens løsning for servicebransjen – og har fokus på å levere en bedre gjesteopplevelse.

Sammen med innovasjonsselskapet Norsentio driver Yngvar og Jørn, Payrest Norge. Så langt har man realisert flere pilotprosjekter ved test av ulike teknologier – og har nå løsningen klar for å bryne seg på solhungrige nordmenn gjennom sommermånedene.

Gjennom 2018 og 2019 ble det investert 10 millioner i løsningen, og brukerne er så langt godt fornøyde med det som er levert – men vi gir oss ikke med det.

I dag har selskapet en operativ løsning i det markedet, og strategiske avtaler med blant annet Asko, ShopBox/Shoppos, Vipps, Nets og NHO reiseliv. Selskapet backes også av Innovasjon Norge og Skattefunnordningen.